Blogu' lu' Cimpoca este un experiment si trebuie tratat ca atare

Du-ma acasa, mai tramvai

Posted on Aug 14 2011

Cred ca prima oara am mers cu un tramvai pe cand aveam vreo 15 ani. Nu stiu de ce, nu mi-a placut, si tin minte si acum tramvaiele din Galati, alea cu traseu spre Combinatul Siderurgic: galbene, uriase, zornaitoare si, in vremurile lor bune, pline ochi cu siderurgisti, uneori atat de multi, incat ”surplusul” viu atarna ca un ciorchine in afara cutiilor galbene pe roti. Dar, minune, la ”General”, prima statie de la Combinat, se facea liniste in tramvaie: era locul unde sute de oameni coborau, unii luand-o spre casele lor, dar, cei mai multi- pierzandu-se prin carciumile din spatele blocurilor, la ”una mica”. Si niciodata nu era doar una, de obicei erau doua, trei sau mai multe, depindea, probabil, de cheful bautorului, de companie si de calitatea rachiului. De altfel, se stia, cand ”lua Combinatul banii”, totul, de la cinematografe, pana la magazinele de electrotehnice, incepea sa miste… in contrast cu perioadele moarte dintre avans si lichidare!
Cu vreo doi-trei ani inainte de a pleca eu, in Galati au aparut niste tramvaie mai proportionate. La initiativa primarului de la vremea aceea (cel putin, asa cred), au fost cumparate niste tramvaie second hand, de la nemti. Erau acoperite cu postere publicitare in limba germana, la produse de tot felul, de la detergenti pana la supe concentrate. Chiar vechi fiind, aratau oricum mult mai bine decat cotetele alea galbene, care circulasera inainte.
Anul acesta am circulat, pentru prima data dupa multi ani, cu tramvaiul. S-a intamplat la Nisa, si am ramas uimita de modul in care acest mijloc de transport functioneaza. Mai tarziu, dupa ce m-am intors acasa, m-am documentat, mai mult din dorinta de a intelege de ce la altii se poate si la noi nu. Pentru ca a fost cuminte si a oferit calatorilor conditii aproape impecabile, reteaua de tramvai din Nisa a ajuns sa transporte 90.000 de calatori pe ZI, mult peste asteptari. Inaugurarea, in 2007, a primei linii de tramvai din Nisa (la 54 de ani de la desfiintare!) a demonstrat ca municipalitatea a avut un plan unitar in ceea ce priveste (re)aparitia tramvaiului in oras: au fost refacute cladirile de pe traseu, s-au construit trotuare ample paralele cu liniile de tramvai, a fost regandita peisagistica verde urbana, prin plantarea a peste 3000 de arbori si, poate cel mai important, a fost ales un traseu care sa puna in valoare punctele de interes ale orasului. Din motive de ”streetscaping”, tramvaiul trece, undeva prin centru, printr-o zona cu iarba naturala, care, credeti-ma, miroase a proaspat, a racoare, a curat.

De altfel, experimentul nu este unic, poate fi admirat la Marsilia si Le Mans, in Franta, dar si in Spania, Germania, SUA etc.
Nu va mai spun ca fiecare statie este personalizata, ca are un sistem de afisaj propriu (care iti arata cand vine urmatorul tramvai, cate minute mai sunt pana soseste urmatorul de dupa urmatorul, cate minute are intarziere etc), ca geamurile statiei sunt spalate regulat si ca… in asteptarea tramvaiului, te poti rezema-sprijini de niste suporturi facute special pentru asta.

Acum, scuzati-ma pentru ca m-am mirat de tramvaiul din Nisa precum ardeleanul- de girafa, dar cred ca nu este complet inexplicabil. Unele motive au fost expuse, despre altele- n-am apucat sa scriu (decongestionarea traficului prin desenarea traseului de tramvai prin centrul orasului, reducerea poluarii si a zgomotului), insa e clar ca exista locuri si oameni in lumea asta care i-au dat tramvaiului o a doua sansa. Si n-au gresit.
Iar eu… inca mai caut un raspuns logic la nedumerirea mea!

36 Comments

  1. Dana says:

    Cred ca mi-aduc vag aminte de tramvaiele de care vorbesti in prima parte a articolului (m-am nascut in Galati si am copilarit in Braila 🙂 ). Ma uit la pozele tale cu placere admirativa, gandindu-ma ca in Bucuresti doar “linia 41” se apropie cumva de … ideal (fara afisaj si confortul statiei de asteptare, probabil), dar circula surprinzator de des, are aer conditionat… si e de baza cand trebuie sa tai capitala sufocata in trafic, de pe la sud pana mai spre nord (Piata Presei Libere)

    • Cimpoca says:

      @ Dana: La Nisa, tramvaiele circula din 5 in cinci minute. Si, in ciuda componentei pestrite, cosmopolite a calatorilor, nu am vazut pe nimeni impingandu-se, incercand sa-si faca loc cu cotul , injurand sau trecand peste ceilalti. 🙂

  2. MrL says:

    90.000 pe an?

    • Cimpoca says:

      @ MrL: Upsss, I did it again! 🙂 Am rectificat, cred ca din obisnuinta, de obicei nimeni nu se raporteaza la cat se fabrica, produce, foloseste- pe zi, ci pe an. De-aici greseala, cred. Multumesc, oricum, saptamana buna!

  3. -X- says:

    Nici tramvaiele din Iasi nu erau ma ‘acatarii’ decat cele din Galati 🙂

    • Cimpoca says:

      @ -X-: Pe alea din Iasi le cunosc mai bine chiar, ca acolo mi-am facut studentia. Asa-i, nu prea existau deosebiri. 🙂

  4. si mie mi se pare putin 90000 pe an. In orice caz, rindurile tale imi aduc aminte de prima oara cind am vazut tramvaiul din Strasbourg si tot asa, am ramas perplex de iarba dintre sine. Eu stiam ca intre sine sunt bolovani, pete de ulei … doamne fereste sa te impiedici si sa cazi pe acolo!

    • Cimpoca says:

      @ coolnewz/Ratatouille: Ei, voi, barbatii, aveti minti tehnice, asta e. Uite, na, mie nu mi s-a parut ciudat sa se plimbe cu tramvaiul, 90.000 de oameni… pe an! :):):) Glumesc, pur si simplu m-a furat condeiul, iti dai seama ca nici macar nu am realizat.
      Cred ca Franta e cu un pas inaintea tuturor, din multe puncte de vedere, asa ca… Chapeau! 🙂

      .

  5. Iulia says:

    Si eu imi pun, adesea, intrebarea asta, cu de ce la altii se poate si la noi nu… Chiar am scris un articol despre asta. Un raspuns nu am gasit. De fapt, cred ca e cu nuante: se poate si la noi, dar mai greu. Poate peste 10, 20 de ani, o sa avem transportul in comun de care se bucura deja alte tari 🙂

    • Cimpoca says:

      @ Iulia: Cu ani de zile in urma, gasisem un posibil raspuns: credeam ca nu sunt bani. Intre timp, am inteles ca s-a furat atat de mult din tara asta, incat nu banii erau o problema, ci delasarea si nepasarea. De fapt, nimanui nu-i pasa, nimeni nu vrea sa gandeasca in perspectiva. Totul functioneaza doar in baza principiului ”dupa mine, potopul!”. Si inca mai sunt multe de furat…

  6. psipsina says:

    mult am mai suferit în copilărie pentru că noi nu aveam tramvai aşa cum văzusem la timişoara. apoi, ne-au construit şi nouă unul, dar minunea nu a durat prea mult. de câţiva ani nici amintirea lui nu mai există: se dovedise a fi neeconomic… 🙁

    • Cimpoca says:

      @ psi: Si eu, care credeam ca l-au furat moldovenii… :). Nici macar n-am stiut ca ati avut, chiar si pentru o scurta perioada, tramvai la voi acolo, la Brasov. Sper ca ai apucat sa te plimbi cu tramvaiul, psi draga mea 🙂 🙂 :).

  7. […]                 Share this:PrintEmailFacebookTwitterStumbleUponDiggLike this:LikeBe the first to […]

  8. aA says:

    am vazut prima oara tramvai cand am venit in timisoara, dar cu anii incepusem sa-l urasc, torid vara, inghetat iarna…intre timp s-au mai schimbat lucrurile, incet ajungem si noi undeva aproape de ce ar trebui sa fie, oricum incomparabil cu transportul din vremurile trecute!
    orasele pe care le dai tu exemplu, au un anumit standard de viata si abunda de turisti. in tara asta sunt putine de vizitat, inconjurate de gunoaie si oameni incruntati. nu prea ar merita investitia chiar daca s-ar gasi bani…

    • Cimpoca says:

      @ aA: Pai Lenuta se da cel mai mare ministru al turismului de la aparitia tramvaiului- incoace. Adica, Romania ar trebui sa duduie de turisti. Am citit undeva ca in 2007, parca, Irlanda (care e o tara de marimea a doua judete din Romania) a fost vizitata de 8 milioane de turisti. Iar aici, tramvaie gasesti doar la Dublin, liniile de tren le poti numara pe degete…

  9. Monica says:

    De ce? Un posibil răspuns: lipsa celor 7 ani de-acasă și ignoranța. Educația se face cu blândețe, disciplină și se începe de acasă. În perioada cât am stat în țară am plantat în fața blocului câțiva pomișori. Într-o dimineață i-am găsit fără crengi… la câțiva metri mai încolo sfârâia un grătar. Asta e!
    Cum de e curățenie mereu prin străinătate prin mijloacele de transport în comun? Poți să-ți spun cam cum e tradiția pe aici… Știu de la un medic stomatolog din Georgia. A fost angajat câțiva ani buni acolo. Orice societate de transport încheie contracte cu firme care fac curățenie. Ei dau bani buni pentru curățenie. Banii se împart cam 50-50. Adică 50% ia patronul (cozile care se rupeau erau plătite din salar, iar dacă se termina detergentul de multe ori se spăla cu apă, în loc de vitex se aduceau haine vechi, mănuși ioc), restul de 50% îl luau angajații. Dacă cereai asigurare îți oprea ție din salar. Mai era una care era plătită tot din munca oamenilor, că doar șeful stă la birou. Cum își scotea salariul? Simplu… normal erau de făcut 19 autobuze maxim (la 6 ore de muncă pe noapte), de făcut erai obligat să faci 25. Comentezi ceva? Drumul taică, că sunt destui flămânzi pe stradă…

    • Cimpoca says:

      @ Monica: Da, s-ar putea scrie romane despre diferentele dintre o tara si alte, dintre politicile aplicate si sistemele de functionare. Nimeni nu e perfect si nicaieri nu e doar rai. Cred ca se fura peste tot in lume, dar pana si in asta ar trebui sa intervina… bunul simt. In Romania, se baga mana pana la cot, si de mai multe ori, intr-o repriza, si toti vor, ca doar fiecare avem cate doua maini, nu-i asa? 🙂

  10. Marycix says:

    Frumos si interesant, totul lucrat spre binele cetateanului!

  11. […] ales faptul că ăla nu era nici măcar un capac de canal! „Tălpi goale” se aude toooocmai din Irlanda … Eu aș spune că această postare de ieri a fost un fel de filtru cool (cum altfel??) […]

  12. dojo says:

    zici ca-i sageata albastra. Misto de tot …

    • Cimpoca says:

      @ dojo: Asa-i, plus ca ofera aproape aceleasi conditii, ceea ce nu-i chiar rau pentru un tramvai, nu-i asa? 🙂 🙂 🙂

  13. Mirela says:

    Mi-a fost dor de tineeeeeee!
    Te imbratisez, te pup, dragalasii ti-au dus dorul! 😛
    “Mai tarziu, dupa ce m-am intors acasa, m-am documentat, mai mult din dorinta de a intelege de ce la altii se poate si la noi nu”…De ce nu ma mir?!
    Avem doua linii de tramvai in Cluj si niciodata nu il folosesc, pentru ca stam in centru. Dar face o galagie…Si e aglomerat. Nu seamana cu cele descrise de tine!
    Gabriela, te pup, gata vacanta, la munca, la dulceturi, la treaba ca ne-am facut de cap. 😉 Dar am si renovat, am redecorat…mda, am si muncit, mult! Weekend plin de bucurii! 🙂

    • Cimpoca says:

      @ Mirela: Si mieeeeeeeeeeee! Mai ales ca, asa cum ziceam, cam bate vantul pe bloguri in perioada asta. Dar normal, exista viata dincolo de bloguri, si trebuie traita. Eu sunt cam ocupata saptamana asta, nu plec nicaieri, doar am grija de sotul-pacient, care a avut o operatie saptamana trecuta, asa ca… asta e.
      Inteleg ca v-ati cam atins obiectivele pe vara asta, ati fost harnicuti si la plimbare, si la treaba, asa cum ii sta bine unui om asezat. O saptamana de exceptie s-aveti, Pete family! 🙂

  14. […] Vania, Carmen,  Gina,   Napocel,  Griska,Nea Costache, se-cret, abbilbal,    Shayna, Gabi Cimpoca, Teo Negură, Theodora , Alice Georgiana, Gabriela Neagu, Gabi, Zina, Vera, Rokssana, Adrian […]

  15. […] ghidul de exprimare. ___________ Le mulțumesc celor care scriu corect românește Share […]

  16. MrL says:

    Societatea Astra Vagoane Calatori din Arad a luat nota de nemultumirile dvs exprimate in mesajul de mai sus si a produs primul tramvai romanesc de calitate.
    http://www.realitatea.net/imperio-primul-tramvai-romanesc-cel-mai-economic-din-lume_853544.html

    • Cimpoca says:

      @ MrL: Multumesc pentru faptul ca ati trimis mesajul cui trebuie. 🙂 Avem nevoie de tramvaie de calitate! 🙂
      Si scuze pentru ca raspund asa tarziu, nu prea am fost in apele mele! Sa va fie bine…

  17. giana says:

    am trecut o fuguta pe aici sa te salut si sa te pup!
    Uikend frumos iti doresc.

    • Cimpoca says:

      @ Giana: Raspund cu intarziere, dar mai bine mai tarziu… stii tu. Multumesc de vizita, de-acum incep sa misc si eu iar pe blog. Pupici, Giani drag. 🙂

  18. cita says:

    Draguta mea, multumesc pt cuvintele lasate pe blogul meu. Dumnezeu poate ne da sansa sa ne si intalnim, de ce nu!?
    Pana una alta, iar voi pleca in Romania! Acolo nu stiu in ce masura ma voi putea conecta… Voi incerca!
    Nu sunt in forma… dar sper sa treaca!
    Te imbratisez si de asemenea pe toti prietenii tai care sunt si ai mei, desigur!
    La buna intalnire!

    • Cimpoca says:

      @ Cita: Eu sunt sigura ca ne vom intalni, nu este imposibil. La urma urmei, ne desparte doar un canal, nu? Toate cele bune si tie, sper sa rezolvi ce ai de rezolvat. Dumnezeu sa te aiba in grija Lui.
      La buna vedere!

  19. […] si pozele au fost inspirate de un post al Gabrielei Cimpoca, careia ii dedic cele scrise cu drag! Like this:LikeOne blogger likes this post. This entry was […]

  20. […] * * * * Share this:PrintEmailFacebookTwitterStumbleUponDiggLike this:LikeBe the first to like this […]

  21. […] : Gigi Căciuleanu ____________ Coolnewz, Mel, Ivanuska, Alexandru, Călin, Zamfir Pop, Manole, Cimpoca, Theodora, Riverwoman, Daniela, Redsky, Papornița, Zina, Nea Costache, Gabi, Shayna, Rokssana, […]

  22. […] ghidul de exprimare. ___________ Le mulțumesc celor care scriu corect românește //code pentru a afisa numarul de voturi […]

Leave a comment